מדוע חוויית משתמש חשובה גם בנושא קידום אתרים ?

פעם לימדו אותנו ששני הדברים הכי חשובים בנושא של קידום אתרים הם התוכן וכמות הקישורים שמפנים אלינו לאתר.

למרות שבמובנים רבים אלו עדיין שני הגורמים החשובים ביותר כדי שהאתר שלכם יתקדם בגוגל, בשנים האחרונות חשוב מאוד להקפיד גם על חווית משתמש טובה. הסיבה לכך היא שכיום האלגוריתם של גוגל מבין שלא מספיק שאתר יהיה אינפורמטיבי ויספק לגולש את מה שהוא מחפש, אלא הוא גם צריך להיות נוח וידידותי למשתמש.

בין היתר, גוגל שיפרה מאוד את היכולות של האלגוריתם שלה לפענח אתרים כמו משתמש אנושי. 

לדוגמה, הוא יכול לענות על השאלות הבאות:

1.האם קל לקרוא את הטקסט הזה גם בטלפון חכם?

2.כמה זמן בדיוק צריך לחכות עד שהאתר יעלה ומתי הסבלנות של הגולשים עלולה להיגמר (למעשה השוואה לאתרים אחרים)?

3.האם האתר מלא בפרסומות אגרסיביות שמציקות לגולשים עד כדי כך שהם לא ירצו לחזור אליו בהמשך?

לכן, אתר שטוב לגולשים הוא טוב גם לגוגל.

מכיוון שיש המון ספקולציות לגבי מה גוגל "אוהב" או "לא אוהב" בהקשר של חווית משתמש, אנחנו ננסה להישאר בגבולות של מה שחברת גוגל בעצמה אומרת לנו שצריך להקפיד עליו.

חווית הגלישה במובייל (טלפון חכם)

היום כבר לא מספיק שיהיה אפשר פשוט לקרוא את האתר בנייד וחייבים להקפיד הקפדה יתרה בעת אפיון אתר מקצועי גם על אלמנטים כמו טפסים, ריווח בין קישורים,  עד כמה הגולש צריך לגלול את הדף כדי למצוא את התוכן העיקרי ועוד.

חשוב מאוד לחבר את האתר שלכם ל-Google Search Console ולבדוק האם קיימות הערות על האופן בו האתר שלכם מוצג בניידים.

מהירות עליית האתר

אומנם רוב האתרים שאנחנו גולשים בהם עולים תוך כמה שניות לכל היותר, אבל יש לקחת בחשבון שהאתר שלנו בדרך כלל נטען בחלקו מהזיכרון של הדפדפן (ה-Cache) ובדרך כלל יש לנו בבית חיבור Wi-Fi או אפילו חיבור ישיר לראוטר.

לעומת זאת, ייתכן שאם תנסו לגלוש אליו ממכשיר שעובד דרך רשת סלולרית בפעם הראשונה, תגלו שהוא למעשה לא כל כך מהר כפי שחשבתם… שלא לדבר על כך שאתרים ישראלים עשויים לעלות לאט ממחשבים שנמצאים בחו"ל (וההפך).

למרבה המזל גם כאן יש לגוגל כלי בשם Pagespeed Insights שמבצע בדיקה יחסית אובייקטיבית של האתר (ותתפלאו כמה התוצאות בין האתר למחשב והאתר למובייל יכולות להשתנות). הכלי גם מחזיר הערות למפתחים של האתר שיעזרו לכם להפוך את האתר למהיר יותר.

אם אתם מסתמכים על מערכת ניהול תוכן כמו WordPress, יש רשימה ארוכה של תוספים שיכולים להאיץ את האתר גם בלי שתאלצו להתעסק עם הקוד שלו. לדוגמה, WP Rocket או WP Optimize.

כמו כן, אם מערכת ניהול התוכן שלכם לא כוללת פונקציה לכיווץ תמונות, רצוי להוסיף אחת כזו או לכווץ תמונות לפני שאתם מעלים אותן לאתר דרך אתרים כמו tinypng.com (יש גם פונקציה כזו בפוטושופ, save for web).

שימוש במודעות אגרסיביות

אתרים רבים מציבים מודעות כדי להרוויח כסף מהאתר, ואחד הדברים שגוגל לא אוהב הוא שימוש אגרסיבי מדי במודעות.

מודעות אגרסיביות הן מודעות שמסתירות חלק גדול מהתוכן או שמציקות לגולש בדרכים אחרות.

יש גם להימנע ממודעות שניתן לבלבל אותן עם התוכן בלי הפרדה ברורה. לכן תמיד יש לשים שוליים מינימליים או להקיף את הבאנר במסגרת בצבע שקל לראות.

מצד שני, לא נראה שיש לגוגל בעיה עם מודעות על מסך מלא שמופיעות אחרי שהגולש ביקר לפחות בעמוד אחד באתר ולא ישירות אחרי שהוא הגיע מגוגל (גם היא בעצמה עושה שימוש במודעות כאלו).

טיפים נוספים

הימנעו מתוכן משוכפל – תוכן משוכפל יכול לפגוע בכם ברמה האלגוריתמית ואפילו לגרור ענישה ידנית. הוא גם לא ידידותי למשתמש שמצפה שכל עמוד יהיה בעל תוכן ייחודי ולא מועתק מעמודים אחרים בתוך האתר או אתרים אחרים. 

השתמשו כמה שיותר בקישורים פנימיים מתוך הטקסט בצורה הגיונית – קישורים פנימיים עוזרים לגוגל להבין את הקשר בין העמודים ולהתאים לגולשים את העמודים הכי רלוונטיים מהאתר בתוצאות. מבחינת הגולש הם יכולים להוביל אותו למידע מעניין נוסף ובכך להגדיל את משך הזמן בו הוא נמצא באתר.

טפלו בדפים עם מעט מאוד תוכן או כאלו שמחזירים שגיאות 404 – מלבד לייאש את הגולשים, שגיאות מסוג 404 יכולות לפגוע באופן בו גוגל סורק את האתר והרבה עמודים עם מעט תוכן יכולים במקרים קיצונים אפילו לגרור ירידה בדירוגים ברמת האתר כולו.

ניתן לראות את כל הדפים הבעייתיים בתפריט האינדקס ב-Search Console או לבצע סריקה עם תוכנה כגון Screaming Frog.

 

תוכן עניינים

צרו איתנו קשר